Mała liczebność klas sprzyjająca rozwijaniu zasad ortodydaktyki oraz szeroka gama zajęć rewalidacyjnych i rehabilitacyjnych, które pozwalają uczniom przezwyciężać trudności w nauce i kontaktach interpersonalnych wyróżnia placówkę spośród innych szkół. W szkole nie ma anonimowości, bardzo dokładnie analizowane są postępy i osiągnięcia uczniów. Stosowane są metody aktywizujące, między innymi ocenianie kształtujące. Wychowanie, to dziedzina, na którą położony jest szczególny nacisk .
Kadra pedagogiczna jest otwarta na problemy uczniów i wspomaganie ich rodziny. Placówka zapewnia opiekę oraz wsparcie psychologa i pedagoga. Poprzez różnorodne działania kształci osoby wrażliwe i tolerancyjne. Szczególne miejsce w procesie dydaktycznym i wychowawczym zajmuje integracja ze środowiskiem lokalnym.
Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży na miarę ich indywidualnych możliwości oraz potrzeb, rozwijanie zainteresowania otoczeniem, pomoc w uzyskaniu niezależności w codziennym życiu, poprzez stosowanie różnych metod i technik pracy z uczniem. Wychodząc naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom rodziców placówka oferuje możliwość pobytu uczniów w okresie nauki szkolnej w internacie.