REKLAMA
Lca.pl » Edukacja » Z życia szkoły

2024-05-30 09:45:12 - Autor: Źródło: Ekonom
Wielki powrót "Ekonoma" na praktyki w Lipsku
Po czterech latach spowodowanych pandemią i jej skutkami Zespół Szkół Ekonomicznych im. Stefana Żeromskiego w Legnicy stał się beneficjentem projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na zasadach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i Szkolenie zawodowe pt. „Kreatywni hotelarze na europejskim rynku pracy w czasie pandemii – wyzwania i szanse”. Całkowity budżet projektu wynosił 346 537,00 PLN.
REKLAMA


Zespół Szkół Ekonomicznych
Foto: Mat. prasowe

Celem projektu jest przede wszystkim: nabycie oraz doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych, uatrakcyjnienie kształcenia zawodowego , zdobycie doświadczenia pracy u zagranicznego pracodawcy, doskonalenie znajomości języka niemieckiego zawodowego, podniesienie motywacji do nauki języka obcego, rozwój osobisty, doskonalenie umiejętności komunikacji i radzenia sobie w trudnych sytuacjach oraz nawiązanie międzykulturowego partnerskiego dialogu.

Projektem objęto 30 uczniów klas 3H i 4H (technik hotelarstwa) oraz 4T (technik organizacji turystyki), którzy w terminie od 18 lutego 2024 r. do 16 marca 2024 r. odbyli zagraniczną praktykę zawodową w niemieckim mieście Lipsk pod opieką nauczycieli: Aleksandry Kuśnierz, Jowity Ceranki i Agnieszki Filipienko. Praktykanci odbyli staż zawodowy w hotelach: Intercity Hotel Leipzig, Hotel/ Hostel Travel 24, Victor’s Residenz Hotel, Royal International, Best Western Suites, hostelach: Hotel/ Hostel Five Elements, A&O Hostel i restauracji Thüringer Hof.

Uczniowie mieli okazję zapoznania się z organizacją pracy w obiektach, pracą w różnych działach, tj. w recepcji, gastronomii i służbie pięter. Brali udział w przygotowaniu sal konferencyjnych i bankietowych, w obsłudze gości w hotelu i restauracji. Zapoznali się również z procedurami związanymi z postępowaniem podczas zagrożenia pandemicznego. Dowiedzieli się, jak zorganizowane są usługi dodatkowe w obiektach turystycznych.

Oprócz umiejętności zawodowych uczestnicy mobilnosci zagraniczneji doskonalili kompetencje językowe, wzrosła ich motywacja do nauki języków obcych, zwiększyli świadomość mobilności na rynku europejskim oraz poznali zasady kultury i etyki w relacjach z gośćmi i współpracownikami. Oprócz tego mieli okazję do szkolenia umiejętności pracy w zespole, radzenia sobie ze stresem oraz odpowiedzialności za podejmowane działania.

Odbywanie stażu za granicą wiązało się nie tylko z pracą. Saksońskie miasto Lipsk oferuje niezliczoną ilość atrakcji, których penetrowanie zajęło wiele popołudni i weekendy. Po ciężkiej pracy praktykanci mogli zrelaksować się podczas spaceru po ogrodzie zoologicznym czy pobliskim parku. Uczniowie mieli wiele okazji do spotkań z muzyką, sztuką i kulturą w filharmonii, Muzeum Bacha, Muzeum Sztuk Pięknych, Muzeum Grassi czy podczas wizyt w Instytucie Polskim, który zorganizował koncert fortepianowy Anny Lipiak, Dzień Kultury Andaluzyjskiej z pokazem flamenco czy spotkanie z kulturą ormiańską. Lipsk ma równie bogatą historię. To tu w 1813 r. rozegrała się bitwa napoleońska, na pamiątkę której postawiono monumentalny Pomnik Bitwy Narodów, stąd też 9 listopada 1989 r. ruszyła Pokojowa Rewolucja, która doprowadziła do runięcia Muru Berlińskiego, które to wydarzenia pozwoliło przypomnieć Muzeum Historii Współczesnej Niemiec. W tej muzycznej stolicy mieszkali i tworzyli Johann Sebastian Bach, Franz Schubert, Robert Schumann, Felix Mendelssohn czy Richard Wagner. Tu od wielu wieków odbywają się ważne międzynarodowe targi. Ulubionym miejscem spędzania czasu wolnego stały się liczne galerie handlowe oraz kawiarnie, chociażby Katzentempel (kocia świątynia), co umożliwiła idealna lokalizacja obiektu noclegowego w centrum miasta.

Dla większości uczestników projekt stał się niezapomnianym przeżyciem. Najbardziej ekscytujące było przebywanie przez cały miesiąc w gronie przyjaciół, wspólne posiłki, rozmowy, gry. Wyzwanie stanowiło z pewnością wspólne gospodarowanie w kilkuosobowych pokojach, podział obowiązków i wzajemne zrozumienie dla osobistych upodobań. Podsumowaniem tego udanego projektu niech będą poniższe wypowiedzi stażystów:
„Najmilej będę wspominać miły personel w hotelu, wspólne wycieczki, architekturę, klimat, historię i atrakcje miasta oraz miłą atmosferę w mieście oraz jego mieszkańców”
„Zaskoczyła mnie dobra komunikacja w mieście i tolerancja Niemców wobec różnych nacji”
„Wyciągnęłam wniosek, że warto się uczyć języków obcych, gdyż otwierają one wiele możliwości pracy i rozwoju, poszerzają horyzonty, ułatwiają komunikację i pozwalają na osiąganie nowych celów”
„Stwierdzam, że ważna jest umiejętność radzenia sobie w sytuacjach stresowych i samodzielność.”
„Bardziej doceniam teraz ludzką pracę, niezależnie od zajmowanego stanowiska”
„Warto być otwartym i nie bać się ryzyka. Punktualność i uśmiech w pracy przełamują bariery.”

Liczba uczniów uczestniczących w projektach: 280
Wartość zrealizowanych projektów: 642 414 EUR (2 737 017,94 PLN)

1. Leonardo da Vinci 2012
Tytuł projektu: „Przejrzystość umiejętności zawodowych techników hotelarstwa na rynku niemieckim”
Uczestnicy projektu: 40 uczniów w zawodzie technik hotelarstwa.
Wartość projektu: 84 929 euro (340 989,94 zł)

2. Leonardo da Vinci 2013
Tytuł projektu: „Ekonomia sposobów gospodarowania i przedsiębiorczości w Niemczech”
Uczestnicy projektu: 30 uczniów w zawodach technik ekonomista i technik obsługi turystycznej.
Wartość projektu: 63 296 euro (260 823,83 zł)

3. Erasmus+ 2014 (POWERVET)
Tytuł projektu: „Wzrost mobilności i kompetencji nową szansą zatrudnienia na rynku pracy”
Uczestnicy projektu: 30 uczniów w zawodzie technik hotelarstwa.
Wartość projektu: 68 144 euro (285 809,56 zł)

4. Erasmus+ 2016 (POWERVET)
Tytuł projektu: „Nauka samodzielności i pogłębienie umiejętności zawodowych technika hotelarstwa i obsługi turystycznej”
Uczestnicy projektu: 60 uczniów w zawodach technik hotelarstwa i technik obsługi turystycznej.
Wartość projektu: 136 288 euro (577 261,45 zł)

5. Erasmus+ 2017 (POWERVET)
Tytuł projektu: „Jakość usług turystycznych a ekonomia”
Uczestnicy projektu: 30 uczniów w zawodach technik ekonomista i technik obsługi turystycznej.
Wartość projektu: 68 144 euro (293 462,14 zł)

6. Erasmus+ 2018 (POWERVET)
Tytuł projektu: „Kreowanie rozwoju i promocji turystyki na przykładzie niemieckim”
Uczestnicy projektu: 60 uczniów w zawodach technik ekonomista, technik obsługi turystycznej i technik hotelarstwa
Wartość projektu: 146 592 EUR = 632 134,02 PLN

7. Projekt realizowany ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego na zasadach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i Szkolenie zawodowe
Tytuł projektu: Kreatywni hotelarze na europejskim rynku pracy w czasie pandemii – wyzwania i szanse”
Uczestnicy projektu: 30 uczniów w zawodach technik hotelarstwa i technik organizacji turystyki.
Wartość projektu: 75 021,00 EUR = 346 537,00 PLN

Zespół Szkół Ekonomicznych
Foto: Mat. prasowe

Zespół Szkół Ekonomicznych
Foto: Mat. prasowe

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia? Opisz je i podziel się swoją wiedzą z innymi. Nakręciłeś film, lub zrobiłeś zdjęcie? Przyślij do nas, niech legniczanie zobaczą to, czego byłeś świadkiem.
500 197 963 – zadzwoń do nas lub wyślij sms-a, mms-a.
Zdjęcia i filmy Waszego autorstwa wysyłać można także na adres kontakt@lca.pl

Podziel się:

Dodaj swój komentarz
[Anonimowy Gość]
Zdjęcie 7 osób i podpis: Zespół Szkół Ekonomicznych. Podobnie pod innymi zdjęciami. To jakaś kpina autora tekstu, któremu nie chce się trochę pomyśleć i właściwie podpisać zdjęcie.
komentarze: 1

REKLAMA
POLECAMY
PRZECZYTAJ TAKŻE
REKLAMA
PORTAL LCA.PL
O firmie | Praca | Kontakt | Regulamin
59-220 Legnica, Wjazdowa 6
tel: +48 500 197 963
e-mail: redakcja@lca.pl