Szanowny czytelniku

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez portal lca.pl.

Administrator danych osobowych
Administratorem danych osobowych jest Przedsiębiorstwo Usług Informatycznych BAJT z siedzibą w Legnicy przy ul. Pomorskiej 56, 59-220 Legnica, wpisane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod numerem NIP 6911626150, REGON 390590290.

Cele przetwarzania danych
- marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
- świadczenie usług drogą elektroniczną
- dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
- wykrywanie botów i nadużyć w usługach
- pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
- marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
- świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
- pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w „Polityce prywatności



ZGADZAM SIĘ
Nowe wyzwania dla systemu edukacji
Autor: Małgorzata Słoma, TEB Edukacja - 2018-06-12 13:49:04
Ostatnie lata przynoszą wiele zmian systemowych w edukacji. Niedługo dojdzie do kolejnych – już w roku szkolnym 2019/20 szkoły przejdą kolejny sprawdzian, związany z zupełnie nową sytuacją.
Udostępnij
Tweetnij
Podziel się
Drukuj
Reklama

W szkołach średnich spotkają się absolwenci gimnazjów i ośmioklasowych szkół podstawowych. Czy możliwe będzie bezkolizyjne przejście tego wyjątkowego czasu?

W roku szkolnym 2019/20 organy prowadzące szkół, nauczyciele, uczniowie i rodzice będą się musieli zmierzyć z zupełnie nową rzeczywistością. Zmiana będzie dotyczyła roczników 2003 i 2004. W szkołach średnich spotkają się uczniowie kończący gimnazja i przywrócone niedawno szkoły podstawowe o ośmioletnim programie nauczania.

Już samo poruszanie tego problemu w mediach wskazuje na to, że z pewnością pojawią się różnego rodzaju komplikacje. Łącznie zmiany będą dotyczyły grupy ok. 730 tysięcy uczniów.

Ministerstwo Edukacji Narodowej przekonuje, że zmiana ta nie będzie mieć jednak zasadniczego znaczenia dla realizacji odpowiednich programów nauczania w pierwszych klasach liceów, techników czy szkół zawodowych.

Oczywiście osoby nieprzychylne wprowadzanym reformom podkreślają znaczenie możliwych (i typowych dla okresów przejściowych) problemów. Z drugiej strony – jest to charakterystyczne dla wszystkich zmian systemowych – można sobie z nimi poradzić. Chodzi o to, by popełnić przy tym jak najmniej błędów. Zmiany – co już wiadomo – są nieuniknione. Warto więc skupić się na tym, aby były jak najmniej „dokuczliwe” dla roczników, których dotyczą.

Czy system poradzi sobie ze zwiększoną liczbą uczniów rozpoczynających naukę w szkołach średnich?

Pierwszym problemem, z którym będą sobie musiały poradzić organy prowadzące szkół dotyczy kwestii bazowych. W niektórych placówkach wyzwaniem może być konieczność pomieszczenia uczniów z dwóch roczników, przy niezmiennej infrastrukturze szkolnych budynków.

W zależności od tego, jakim budynkiem dysponuje szkoła, jaki jest aktualny stan liczebny uczniów, wreszcie – jak dużą popularnością cieszy się oferta danej szkoły – konieczne będzie wypracowanie rozwiązań technicznych, które pozwolą nowym uczniom podjąć naukę w komfortowych warunkach, z optymalnym dostępem do szkolnej infrastruktury.

W niektórych przypadkach będzie się to wiązało z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów związanych z reorganizacją zagospodarowania budynku szkolnego. MEN zapewnia, że w kosztach tych będzie partycypować na odpowiednim poziomie. Jest to jednak spore wyzwanie, głównie dla samorządów, które najczęściej są organami prowadzącymi szkół.

Kwestie organizacyjne

Należy pamiętać również o istotnych kwestiach natury organizacyjnej, wiążących się z samymi zasadami przyjmowania do szkół średnich. Założenia dotyczące przyjęć należą w pełni do gestii MEN.

Dla młodzieży zainteresowanej uzyskaniem miejsca w określonej placówce szkolnej (cieszącej się dużym uznaniem) bariery związane z dużą liczbą kandydatów mogą się okazać trudniejsze do pokonania niż w latach poprzednich. Powód jest oczywisty – podwójna liczba chętnych (choć same zasady rekrutacji będą dla absolwentów gimnazjów i szkół podstawowych inne).

Na osobnej rekrutacji oczywiście się nie kończy. W roku szkolnym 2019/20 pierwsze klasy szkół średnich będą również realizowały odrębne programy nauczania, a więc trudno tutaj mówić o tym, że młodzież spotka się w jednej, wspólnej klasie.

Absolwenci gimnazjów rozpoczną naukę w liceum o trzyletnim okresie nauczania, natomiast w liceum czteroletnim – pierwsi absolwenci ósmych klas szkół podstawowych. Niemniej – zajęcia odbywać się będą często w jednym budynku (w zależności od możliwości lokalowych danej placówki).

W związku ze zróżnicowaniem absolwentów już w pierwszym roku nauki w szkołach średnich, inaczej będzie się również przedstawiała sprawa matur. Oba roczniki zakończą naukę na tym poziomie po dwunastoletnim trybie nauczania (6+3+3 oraz 8+4), jednak egzamin dojrzałości będą zdawać w różnych trybach.

Programy nauczania

Wprowadzenie reformy spowodowało, że omawiane roczniki będą musiały od początku nauki w szkole średniej realizować odmienne programy nauczania. Konieczne będą zatem także dwa odrębne zestawy podręczników.

Wcześniej MEN opracowało dwa programy nauczania. Kończą się prace nad drukiem dwóch kompletów podręczników. Wprowadzenie klas równoległych zapobiegło jeszcze większemu chaosowi – nie można sobie nawet wyobrazić sytuacji, w której w jednej wspólnej klasie spotkałyby się roczniki kończące podstawówkę ośmioletnią oraz gimnazjum.

W związku z tym uczniowie nie powinni odczuć komplikacji związanych z samym procesem nauczania. Nieco inaczej kwestia realizacji dwóch, odrębnych programów wygląda ze strony nauczycieli. Będą prowadzili zajęcia w dwóch trybach i bazując na nieco różniących się dwóch podstawach programowych – jest to jednak głównie problem natury organizacyjnej.

Zmiany związane z wygaszaniem gimnazjów i wprowadzeniem szkół podstawowych o ośmioletnim trybie nauczania spowodowały komplikacje, których, niestety, nie da się uniknąć. Ponieważ są one przesądzone, warto, by wszystkie podmioty, od których będzie zależała jakość nauki w pierwszych klasach szkół średnich w roku 2019/20, skupiły się na współpracy i realizacji tego zadania z jak najlepszym pożytkiem dla uczniów.


Małgorzata Słoma, nauczycielka w szkole TEB Edukacja.

Udostępnij
Tweetnij
Podziel się
Drukuj
Reklama - sponsor działu


Gdzie w ogóle chcielibyście posłać swoje dziecko? Macie jakieś sprawdzone placówki? Wiem, że Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Wiktorii Wiedeńskiej na Wilanowie jest dość dobra. Tutaj dzieci mają dobre warunki...
[]
Jak się spotkają absolwenci gimnazjów i 8-klasowych szkół podstawowych w tej samej szkole średniej, to trzeba będzie nie tylko szukać dodatkowych pomieszczeń, ale i dodatkowych nauczycieli. Czarno to widzę, cho...
[]
I dodatkowo powołać szkoły nijakie , bo przecież jest rodzaj męski, żeński i nijaki.
[]
Uważam że należy przywrócić szkoły żeńskie i męskie.
[]
Jak się spotkają absolwenci gimnazjów i 8-klasowych szkół podstawowych w tej samej szkole średniej, to trzeba będzie nie tylko szukać dodatkowych pomieszczeń, ale i dodatkowych nauczycieli. Czarno to widzę, cho...
[]
wy się lepiej zastanówcie co w przyszłym roku będzie z gimnazjami, czy np. w 5 na chojnowskiej będzie się opłacało utrzymać całą szkołę dla jednego rocznika i kilku klas ? no sorry ale to chyba przekręt i nier...
[]
Pozostałe informacje
REKLAMA
REKLAMA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Gazeta LCA.pl

Warning: readdir(): supplied argument is not a valid Directory resource in /home/lg24/domains/lca.pl/public_html/lib/content2014.php on line 152

Warning: closedir(): supplied argument is not a valid Directory resource in /home/lg24/domains/lca.pl/public_html/lib/content2014.php on line 157

Warning: rsort() expects parameter 1 to be array, null given in /home/lg24/domains/lca.pl/public_html/lib/content2014.php on line 159
 

Copyright - 2001- 2024 - Legnica - Grupa portali LCA.pl. Wszystkie prawa zastrzezone. Korzystanie z portalu oznacza akceptacje Zasad korzstania z serwisu
Lca.pl napędzają profesjonalne serwery hostings.pl

T: 0,759s - V: A0.99 - C: 0 - D: 02.26.2024 10:35:02